15.10.2014
Aleš Nechvátal má za sebou odjetou kompletní sezonu v seriálu IRRC ve třídě SBK v týmu ROAD RACING LIBEREC. A podle našeho názoru rozhodně vydařenou! Celkové 5. místo ve třídě SBK a hlavně úžasný závodní víkend na domácí trati v Hořicích, kdy „Alda“ vybojoval svoje první vítězství v IRRC. Jak hodnotí sezonu závod od závodu, kde se cítil dobře a kde naopak neměl nejlepší pocity, jaké jsou jeho plány do budoucna - to vše zjistíte v následujícím článku.
silniceSilnice
KomentářeKomentáře
ChatChat

3. - 4. 5. 2014  Hengelo (NED)
"Pro mě první nová trať v rámci šampionátu IRRC mě překvapila hlavně svou malou šířkou a na první pohled bylo jasné, že bude velmi rychlá a přitom i technická. Od začátku jsem přemýšlel, jak na tak uzoučké trati proběhne startovní procedura.

První kvaldu jsem pojal jako seznamovací, jel jsem na jistotu a snažil se co nejvíce načíst každý metr. Ve druhé jízdě jsem se začal cítit lépe a podařilo se vyjet 15. startovní pozici na roštu. Špička tu jede opravdu velmi rychle a bylo vidět, že tihle kluci už tu mají hodně naježděno.

Bohužel start do prvního závodu mi vůbec nevyšel a po tom, co do sebe motorky v chumlu přede mnou začaly strkat, jsem musel ubrat, abych do nich nenarazil, tím jsem ztratil a propadl se na poslední pozici. Z té jsem se ale postupně prokousával zpět a 1. závod jsem dokončil na 15. místě. Ve druhém závodě se start nesl v podobném duchu a nepovedlo se mi zachytit tempo rychlejších. Několik příček jsem ještě udolal a nakonec jsem skončil na 13. místě.

Celý víkend byl pro mě velkou zkušeností. Motorku jsme dovezli celou, neměli jsme žádné větší potíže. Trošku cítím i zklamání, což je ale pro mě zároveň motivací do příštích závodů. Uvědomil jsem si, že budu muset zapracovat na startech, jinak to budu mít těžké.“

8. - 9. 6. 2014  Oss (NED)
"Další nová trať zasazená v průmyslové zóně. Jedná se o technickou trať, na které jsou dvě rychlé rovinky, ale i dost prudkých zatáček na dvojku. Okruh je dlouhý cca 3 500 m. Opět se nejedná o nějak širokou trať, jak je v ČR zvykem. Samotná trať se mi zalíbila a rychle jsem se na ni v rámci možností adaptoval. V první kvaldě jsem obsadil 11. příčku. Ve druhé jsem se propadl na 12. místo, ale pocit jsem měl dobrý.

Do prvního závodu jsem si po startu udržel svou pozici a zařadil se za Franka Bakera, před kterým jel Matti Seidel. Ten ale udělal asi ve druhém kole chybu a upadl, což znamenalo můj posun na 9. místo. Byl jsem v dobrém tempu a začal tlačit a chystat si Franka na předjetí. Bohužel byl závod v 6. kole vlivem vichřice zastaven a pořadatel rozhodl, že nebude restartován. Platilo tedy pořadí po odjetém 6. kole. To pro mě znamenalo nepatrné zklamání, protože jsem si věřil na o něco lepší příčku. Druhý závod se bohužel nesl na vlně smůly, když jsem nestihl nájezd na trať a při spěchu jsem si nechal v paddocku rukavice, které už mi kluci nemohli předat, jelikož byla zkrácena startovní procedura kvůli nepřízni počasí, které nás trápilo po čas celého podniku. To znamenalo vyloučení ze závodu. Byla to moje velká chyba, která mě stála potřebné body. Ale chybu jsem spatřoval i na straně pořadatele, který po zkrácení závodu třídy do 600 kvůli výbuchu motoru jednoho z jezdců neoznámil čas nájezdu naší kategorie na start. Doufám, že už se mi nic podobného nikdy nestane, i když na druhou stranu se tomu v  současnosti rád zasměju :)."

21. - 22. 6. 2014  Oostende (BEL)
"Opět nová trať, kterou jsem znal pouze z onboardů a celkem mě lákala a věřil jsem, že mi sedne. Trať měřila  necelých 2 500 m a byla zasazena v přístavišti města Oostende. Jelikož se jednalo o krátkou trať, věřil jsem, že tím rychleji se ji naučím. Trať tvořila vcelku dlouhá startovní rovinka a poté už následoval úsek zatáček.

Nakonec se v první kvaldě ukázalo, že trať je sice krátká, ale velice náročná. Na několika místech byl dost nerovný povrch a vcelku těžce se hledala ideální stopa. Ale zvykl jsem si celkem rychle a v první ostré jízdě obsadil celkové 12. místo. Ve druhé kvaldě mi během jízdy vlivem velkých nerovností praskla objímka tlumiče řízení, který se tak vyřadil ze své funkce a ztěžoval mi plynulou jízdu. I s touto závadou jsem se o něco zlepšil, což pro mě znamenalo start do nedělních závodů z 11. pozice.

Start do prvního závodu mi celkem vyšel. I když jsem ztratil několik míst, podařilo se mi během dalších kol pozvolna zrychlovat a nakonec jsem dojel na 10. místě v těsném závěsu za Matti Seidelem. Do druhé rundy jsem si proto věřil. Start se opět povedl a odjel jsem na 6. místě Bohužel v první zatáčce jsem nechal zařazenou dvojku a než se Honda rozjela, předjel mě Frank Bakker a Pavel Tomeček. Tedy až do konce prvního kola, kde mi v nájezdu na cílovou rovinku v pomalé zatáčce na jedničku podklouzlo zadní kolo a mírně jsem upadl. Pád byl opravdu malý, ale kvůli ohnuté stupačce a hlavně řidítku jsem už nemohl pokračovat. Moc mě to mrzelo, ale takové jsou závody."

26. - 27. 7. 2014  Chimay (BEL)
"Trať se tvářila hodně rychle, kdy jsem cítil problém se dobře a co nejrychleji naučit rychlé projíždění retardérů - každý byl jiný. Abych řekl pravdu, okruh jsem si pořádně nenajel. Sobotní kvaldy se nedařilo odjet v pořádku a bez problémů. Na trati se stalo několik nehod, kdy jedna z nich se udála i v naší 1. kvaldě, která byla následně zastavena. Bohužel tímto se pořádně nepodařilo naučit trať, kdy jsme odjeli pouze cca 5 ostrých kol. To je zatraceně málo na novou trať. Vlivem další vážné nehody byl sobotní program ukončen a naše druhá kvalda byla přesunuta na nedělní ráno. Bohužel ani tato se nakonec nejela a vlivem toho jsme nastoupili do závodu, kde popravdě nebyla šance něco kloudného zajet. Startoval jsem z 11. pozice. Start se mi vcelku povedl, ale poté jsem se nechal natlačit do vnitřku zatáčky, čímž jsem ztratil několik pozic. Skvěle odjel Kamil Holán, za kterým jsem jel celý závod. Bohužel se mi ho nepovedlo již předjet a závod jsem dokončil na 9. místě. Před druhým závodem začalo mírně v zadní části okruhu pršet a bylo nebezpečné závod odjet. Vlivem těchto podmínek a kvůli vážným nehodám ze sobotních jízd se všichni jezdci dohodli, že se závod zruší, což bylo dle mého správné rozhodnutí."

9. - 10. 8. 2014  Hořice (CZE)
"Konečně trať, kterou znám a na kterou jsem se moc těšil. Nejtechničtější trať v celém seriálu IRRC a pro mě nejlepší. Byl jsem plný očekávání a měl jsem trochu strach z nového sériového motoru v mé Hondě, kdy mi ten ostrý vypověděl službu při závodech v Těrlicku. Naštěstí se vše stihlo přichystat, abych mohl vůbec závody v Hořicích absolvovat. Tímto děkuji všem dobrým lidem od Máry Červeného ;). V první kvaldě se ukázalo, že to není prohraný boj i bez potřebných koní. Motorka jako celek pracovala perfektně a mně se podařilo využít potenciál nově nazuté sady gum. První kvaldu jsem tedy vyhrál a těšil se do druhé a můj posun na lepší čas. Bohužel druhá kvalda již zlepšení nepřinesla, a to i vlivem špatně zvolené směsi gum, které již nepracovaly, jak bych potřeboval, což pro mě znamenalo celkové 3. místo na startu.

Start do prvního závodu se mi povedl, kdy jsem se ocitl na druhé příčce za vedoucím Kamilem Holánem. Tento bohužel v nájezdu do města havaroval. Tímto jsem měl volnou cestu a jel si, co jsem potřeboval. Postupně jsem si vybudoval bezpečný náskok a závod dotáhl do vítězného konce.

Do druhého závodu se mi povedl start, kdy jsem do první zatáčky najížděl jako první. Snažil jsem se uklidnit a nasadit dobré tempo. Kolo co kolo jsem věděl, že za mnou jede Kamil Holán. Snažil jsem se neudělat sebemenší chybu. S vypětím všech možných sil :) jsem Kamila udržel za zády až do konce a dojel si podruhé pro první místo. S víkendem jsem nesmírně spokojen. Tímto jsem se v celkovém bodování IRRC prodral na 4. pozici."

27. - 28. 9. 2014  Frohburg (GER)
Poslední podnik šampionátu IRRC. Byl jsem připraven porvat se o konečnou třetí příčku v šampionátu. Nicméně jsem měl obavu z jezdců na BMW, jelikož je Frohburg velice rychlá trať. Jedná se o zcela jinou trať, než jsou ty ostatní. Jede se totiž na levou ruku, takže převažují levé zatáčky. V rámci závodního víkendu jsem se účastnil i třídy Open SBK. V sobotu jsem vlivem mokré trati vynechal první kvaldu Open SBK a nastoupil až do první kvaldy IRRC. Postupně jsem zrychloval a podařilo se mi na startovním roštu obsadit těsně 7. příčku, a to jak V IRRC, tak i v Open SBK. Na 6. příčku - druhou řadu na startu chybělo jen několik tisícin. Jízdu jsem si užíval a byl jsem odhodlán bojovat do poslední chvíle, jelikož se Franku Bakkerovi, se kterým jsem bojoval o třetí příčku, moc nedařilo, když startoval až ze 14. místa. Po kvaldách následoval první závod Open SBK, který se vlivem nehody v předešlém závodě jel již za šera a s velkým časovým odstupem. Start do tohoto se mi v celku povedl, i když jsem se asi o dvě příčky propadl. Postupně, během dvou kol jsem se dostal do tempa a začal tlačit na přede mnou jedoucího Kamila Holána a Dana Krugera, Asi ve třetím kole nás nesmyslně předjel na brzdy jezdec ze zadních pozic, přičemž došlo ke kontaktu jeho a Kamila. Kamil vyjel na trávu a propadl se o několik pozic. Mně se uvolnila cesta a v následujícím kole jsem předjel Krugera. V tu dobu jsem jezdil na šestém místě. Bohužel asi v 5. kole jsem ve zpomalovacím retardéru dostal smyk zadního kola a spadl. Vlivem poškozené nádrže a filtrboxu se nám již nepovedlo motorku opravit a ještě v sobotu jsem odjel do ČR. Je mi to moc líto, i když bych před sezónou celkovému 5. místu v IRRC nevěřil a jsem za něj nesmírně šťastný. Ale jak již bylo několikrát řečeno, jsou to závody, ve kterých se může stát cokoliv. Všem děkuji za podporu v celé sezóně. Mé rodině, teamu, sponzorům a všem fandům."

Jak hodnotíš kompletní IRRC šampionát?
"Samotný šampionát IRRC hodnotím kladně. Mnoho velmi kvalitních jezdců a nelituji, že jsem se rozhodl v něm startovat. Věřím, že díky tomu se dokážu posunout výš a zajíždět lepší výsledky."

Plány na příští sezónu jsou jaké?
"Příští sezóna je zatím ve hvězdách. Vše se bude odvíjet od finanční situace. Za mě ale, jsem ještě mladý a věřím, že i perspektivní :))). Chtěl bych se i v příštím roce účastnit kompletního seriálu IRRC, který je dle mého názoru velice kvalitní, a tím pádem mě posouvá dál."

Foto: Miloš Rejman
Připravil: Tomáš Košík (tk)