11.11.2012
Včera se na Uherskobrodské Rallyshow stala velká tragédie. Bohužel letos nebyla první. Český rallysport dostává v posledním roce facku za fackou.
autaAuta
KomentářeKomentáře
ChatChat

Opravdu nevím, proč se tohle všecko děje. Čtyři letošní soutěže zastínila tragédie, tři z nich pak byly předčasně ukončeny. Bohužel, za tohle číslo můžeme být ještě rádi. Na Rally Příbram nechybělo málo a mohlo se přihodit neštěstí.

Pokaždé, když se něco takového semele, tak se rozjede obrovská mediální mašina. Je smutné, že mimo specializovaných novinářů, kteří o tomto sportu píšou pravidelně, se zbytek republiky o rally dočte prakticky jen "díky" těmto tragédiím. Stejně tak se rozjede nekonečná diskuze na internetu. Lidé, co o automobilových soutěžích nic neví jsou vlastně ti nejchytřejší a mají patent na rozum. Pokud mají navíc před jménem Ing., tak zjistíte, že i když jezdíte na závody více let, než pan Ing. studuje, tak jste stejně vy ti hloupí a nic o tom nevíte. Snažím se tyhle výplody nečíst, prakticky nemám chuť číst ani specializované servery a fora, ale po včerejšku můj pohár trpělivosti přetekl, a tak i já chci přispět. Nebudu dělat nejchytřejšího, nepíšu jen svůj vlastní názor, protože každý si myslí něco jiného. Zeptal jsem se několika svých známých a přátel na jejich pocity a názory ohledně této velmi nepříjemné situace v českých soutěžích. Světe div se, ptal jsem se i těch, co rally vůbec nesledují. Tyhle názory jsem objektivně zamíchal a přináším "jakýsi guláš", jak snad zamezit těmto tragédiím. Lidské hyeny předem upozorňuji, že tady žádnou senzaci neulovíte, takže se nemusíte obtěžovat číst dál.

Měla to být parádní show pro fanoušky...

Nepatřím mezi mazáky, kteří zažili éru legendární skupiny B, ale v prostředí automobilových závodů se pohybuju půlku života, tedy nějakých 10 let. V 80. letech zažíval rallysport po celém světě neuvěřitelný boom. Především díky nekompromisním rally speciálům. Quattro, Delta S4, 205 T16 a spousta dalších vozů lákaly k tratím statisíce fanoušků. Těch bylo tolik, že si jimi musely vozy prakticky prorážet cestu. Lidé šíleli, uhýbali na poslední chvíli. Toto období považuje většina fanoušků za zlatou éru rallysportu. Auta byla tak silná, že si za volant netroufnul jen tak někdo, ale jen opravdoví mistři volantu. Vlastně i mistryně. Jména jako Michele Mouton, Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Walter Röhrl, Timo Salonen nebo Juha Kankkunen  zná dodnes prakticky každý. V té době však neexistovalo nic jako bezpečnost. Stálo se všude, auta vám "lízala" boty a fanoušci se jich dotýkali. Bohužel se však stalo mnoho tragédií a "béčka" musela být zrušena. Byla to šílená a zběsilá doba, přesto zlatá.

V Česku je za zlatou dobu považován začátek nového tisíciletí. Tratě brázdilo tolik vozů WRC jak nikde jinde ve světě (s výjimkou MS) a fanoušci opět šíleli. Tohle už si pamatuji i já. Samozřejmě, že v té době už existovala divácká místa, tedy místo s jednoduchým přístupem, velmi dobře zabezpečeno a pod dohledem mnoha pořadatelů. Ale fanoušků bylo tolik, že si dělali prakticky, co chtěli. Je tedy vlastně s podivem, že se nic vážnějšího nestalo. Ale co si také pamatuji, tak snad všude, kde jsme byli (ať už to byla rally, závody do vrchu nebo snad okruhy), tak byly všude nápisy, že závody sledujete na vlastní nebezpečí. Tak nějak se mi zdá, že se to na úkor různých reklam tak trochu vytratilo. A to je špatně. Lidi by si měli uvědomit, že jakékoliv závody sledují na vlastní nebezpečí a platí nepsané pravidlo, že žádné místo není na 100% bezpečné. Když se totiž 1,3 tuny těžký vůz stane neovladatelným, tak se posádka dostane do role pasažérů a autu prostě neporučí, kam má dopadnout.

V Česku se hodně jezdí přes vesnice. Je mi naprosto jasné, že odříznout vesnici na půl dne od civilizace asi místním moc nevoní, ne každý dokáže jet za svým koníčkem přes celou republiku (nebo i Evropu). Jsou tady ale situace, které na soutěžích zažívám prakticky pořád. Rodince jedou přímo před domem závody, tak si vezmou židličky a dívají se pěkně přes plot. Mnohdy si ale neuvědomí, že jsou v nebezpečném místě, kde se může něco stát a plot je rozhodně neuchrání. Když je na to upozorní pořadatel nebo někdo z fanoušků, tak většinou dostane odpověď, že oni jsou doma a že nikam nejdou. Dobře, je to tedy na vás, ale pořád tady platí, že závody sledujete na vlastní nebezpečí. Když se jdete v létě koupat někam na rybník, kde nebývá plavčík, tak tam taky jdete na vlastní nebezpečí. Někde to napsané je, někde ne. Když se ale utopíte, tak je to vaše chyba a ne majitele pozemku, kde je rybník. Nebo jdete na hokej, trefí vás puk do hlavy a vy zemřete. Může za to hokejista, který puk vystřelil nebo pořadatel? Prakticky je to vaše chyba, že jste tam byli. Nikdy nevíte, co se může stát a to platí všude a bez výjimky.

Po posledních událostech platí v Česku nový, a dovolím si tvrdit nesmyslný, systém vypáskování míst. Divácká místa, což většinou bývají pomalé technické úseky nebo místa, kde jde vidět větší množství tratě, jsou až nesmyslně vypáskovány a vyhání fanoušky daleko od trati. Ti potom odcházejí na místa, kde je méně pořadatelů, protože jsou hůře dostupná (většinou pěšky). Zpravidla to bývají zkušenější z řad diváků, kteří už mají nějaké závody za sebou a nebo úsek dobře znají. Na druhou stranu ruku na srdce, kdo z fanoušků si může říct, že vždy stojí na bezpečném místě. Je to nebezpečné, především z toho důvodu že silnice v ČR, po kterých se automobilové soutěže jezdí, jsou dost rozbité a uskákané. Závodní speciály se neustále zdokonalují a zrychlují a na takovýchto cestách může přijít chyba zcela nečekaně a auto se pak srovnává velmi těžce. V rally se bojuje o sekundy a každý jezdec vydává ze sebe a z vozidla maximum možného. 

Český člověk má tak nějak v sobě zakořeněno, že když mu někdo něco řekne, tak on to stejně udělá po svém. Platí to hlavně u lidí, co rally ve své vesnici nechtějí. "Potřebuju si koupit rohlíky, je mi jedno, že tu zrovna jedou nějaký závody. Za chvilu budu mít v televizi můj oblíbenej seriál, tak nebudu čekat hodinu, než ti závodníci odjedou." To je prostě klasika. Musím tedy říct, že v poslední době jsem nezažil žádnou velkou neukázněnost z řad fanoušků, ale ukáznit někdy bandu podnapilých "fanoušků" z Polska je taky nadlidský úkol. Ve Švédsku dělají pořadatelé klidně i 15leté holky a ti lidi je prostě poslechnou. Mají to vžité, je to jen o mentalitě lidí. 



Rally by měla žít nadále, ale určitě se musí něco změnit. Tratě jsou u nás problém. Rychlé, rozbité a uskákané. Tohle když skloubíte s neukázněnými lidmi (schválně nepíšu fanoušky) a rychlými vozy, tak to rozhodně není ta nejlepší kombinace. Chtělo by to i lepší pořadatele. Lépe vyškolené, třeba nějaké stálé, pokud by to bylo jen trochu možné. Mnohdy stojí v zatáčce mladá holka s kamarády a nic ji nezajímá. Na druhou stranu, když už pošle lidi ze zakázaného prostoru pryč, tak ti ji třeba neposlechnou. Musí se změnit přístup lidí. Radikálně "trestat". Nechceš jít pryč ze zakázaného místa? Dobře, zrušíme RZ, ostatní si to s tebou rádi vyříkají. Lidi v obcích by bylo dobré informovat například letáky nebo třeba místním rozhlasem, kde se může stát a kde ne. 


Včera mě ještě pěkně zvedl ze židle kandidát na prezidenta Tomio Okamura. Tak laciné gesto jsem dlouho neviděl. Na svém" facebookovském " profilu psal o tom, jak pomůže pozůstalým. No, to by snad ještě šlo, i když zviditelňovat se takhle díky lidskému neštěstí není zrovna morálně ok. Ale nazvat Rallyshow Uherský Brod amatérským podnikem, kde jezdí staré vraky, to je opravdu moc. To by si neměl dovolit nikdo, kdo o rally nic neví, navíc když kandiduje na prezidenta. Já si taky nedovolím říct kuchaři v restauraci, že bych ten řízek udělal líp, protože o tom nic nevím.


Rally je prostě úžasný sport...

 

Rally je nekompromisní, rally je prostě taková, rally je třeba, rally bez fanoušků by nebyla rally, fanoušci bez rally by neměli význam.

Upřímnou soustrast pozůstalým.

 

Text a foto: Ondra Laušman

11. 11. 2012

autaAuta
KomentářeKomentáře
ChatChat

Komentáře:

Pro vložení komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
13.11.2012   17:59
Slausek napsal(a):

achjo...

Tak tedy jinak, já jsem autorem článku. Uvádíte, že na rybník du z vlastní iniciativy. To je vcelku jasné, ale to, že když jste součástí rally jako majitel pozemku, tak jste tam vržen proti své vůli. Větší hloupost jste napsat nemohl. Každá obec může nebo nemusí povolit průjezd rychlostní zkoušky. Píšete to, jak kdyby pořadatelé rally šli na vás s holemi a vy nemohl dělat nic. A mimochodem, té hrozbě a nebezpečí jste vystaven pouze pokud stojíte tam, kde nemáte, tedy v zakázaném prostoru. A Vaše poslední věta o hraní si na závodníky ve fábii je naprosto zcestná a absolutně mimo...

13.11.2012   16:27
rebbeler napsal(a):

pro Slausek

A kdo tady reaguje na nějakou rally show Brod? Má oprávněná kritika se vztahuje k níže uvedené citaci autora. Co sem pletete nějaká děvčata ze závodu Brod? Stále autor nedokázal odpovědět na mou výtku - evidentně neví jak, protože mám pravdu. Stačí používat selský rozum, že? A chlapi, přestaňte si sakra hrát na velký závodníky a kroutit volantem ve vaší fábii v domnění, že jste Colinové. Jak malí kluci, fakt...

13.11.2012   11:29
Slausek napsal(a):

odpověď pro rebbeler

Než na něco příště budete chtít reagovat, tak si prosím zkontrolujte skutečnosti, které jsou naprosto proti Vám. Myslím to k Rallyshow UH Brod. Všechny dívky byly mimo svou zahrádku a to dost daleko. Dívaly se na rally, potvrdil to jak otec, tak jejich sestra. Šly tam z vlastní iniciativy. Vidíte ten rozdíl? Selský rozum stačí používat...

13.11.2012   03:33
rebbeler napsal(a):

Autore!

"Když se jdete v létě koupat někam na rybník, kde nebývá plavčík, tak tam taky jdete na vlastní nebezpečí. " >>> Zapomínáte, vážený autore, na jeden zcela zásadní rozdíl, kterým absolutně opovrhujete. Na rybník si jdu zaplavat z VLASTNÍ iniciativy a z vlastního rozhodnutí, kdežto pokud jsem součástí rallye jako majitel přilehlé (mojí) nemovitosti se zahrádkou, tak se stávám součástí závodu, aniž bych o to jakkoliv usiloval. Jsem do toho vržen PROTI mé vůli. Vidíte ten rozdíl? Svobodná vůle proti něčemu, do čeho jsem tlačen navzdory mému základnímu lidskému právu. Jsem vystavován nebezpeční a hrozbě, o kterou jsem se ani malíčkem nezasloužil, nezúčastnil a ani jsem se ji vědomky nechtěl vystavit. A přitom jsem jí vystaven! Vidíte ten rozdíl?? Selský rozum používat...

12.11.2012   22:31
Piere napsal(a):

Prasárna

Tohle místo mi příjde jako prasárna na pořádání závodů. Moto sportu fandím, ale tohle mi přijde fakt moc. Pokud je někdo schopnej pustit závod do těchto podmínek je opět jen a jen idiot.

12.11.2012   22:09
jardan napsal(a):

Soukromý podnik

Je to tom, že oběti stály na soukromém pozemku v obci, kde žádná zakázaná zóna nebyla vyznačená. Kdyby vylétl ze silnice o pár metrů dál, tak mohl zabít někoho za plotem na jeho vlastní zahradě. Před chvílí jsem četl naprosto nesmyslné tvrzení nějakého Pátla z Federace automobilových sportů, že pokud pořadatel neoznačí zahrady u domů jeko divácký prostor, nesmí na ně majitelé po dobu závodů chodit a zůstat doma. Přitom omezit vás v užívání vašeho majetku může jenom soud nebo zákon, ne nějaký soukromý provozovatel nějakého soukromého podniku. Prostě a jednoduše, RZ na jakékoliv rallye do občanské zástavby a obce nepatří. A mimo RZ by měli účastníci dodržovat v obcích platná pravidla provozu. A nebo pořádat rallye na uzavřeném okruhu mimo obce. Místo nehody si můžete prohlédnout zde: https://maps.google.com/maps?q=Lopen%C3%ADk%2C+%C4%8Cesk%C3%A1+republika&hl=cs&ie=UTF8&ll=48.943253%2C17.754805&spn=0.000891%2C0.002553&sll=48.929774%2C17.717943&sspn=0.028307%2C0.081711&oq=Lop&hnear=Lopen%C3%ADk%2C+%C4%8Cesk%C3%A1+republika&t=h&z=19 použitím StreetView.

12.11.2012   21:07
Piere napsal(a):

Blců je zas o pár míň!! Darwin měl pravdu:-)

Jinak to nevidím. Je smutné, že většina pořadatelů závodu ještě nepochopila kde je bezpečná zóna a kde závodní stroj vyletí mezi diváky na 100%. Když to nechápou diváci je to asi taky špatně. Bohužel to jsou hlavní důvody proč jsou motoristické závody v hlavních zprávách pouze jen když se něco stane. Když si někdo stoupne na venkovní stranu zatáčky a pořadatel mu to s klidným svědomím dovolí, je idiot divák a pořadatel idiot na n-tou. Kolik metrů je již bezpečná vzdálenost pásky na venkovní straně zatáčky, když auto(motorka) do ní dobržďuje z rychlosti přesahující 100 km/h je otázka pro hlavy pomazané. Stačí si uvědomit, kolik nehod se stalo právě z tohoto důvodu. Už asi všichni tuší, proč jsou motoristické sporty tak populární v černé kronice našich televizí. Uznávám,že se nehoda může stát v jakémkoliv úseku. To je už bohužel oběť sportu a s tím ani pořadatel ani závodník, natožpak divák nic nezmůže. Takových lidí je mi opravdu líto, ale tak funguje Darwin a někde je to prostě napsaný. Za tu větší část může bohužel blbost lidí (jak pořadatelů, tak diváků). Závodník má pak kvůli tomu po kariéře a je největší vrah, protože prostě závodil.

12.11.2012   14:07
H250 napsal(a):

nic jineho nez souhlas

Neuveritelne vystizená situace. Nejsem žádný znalec relly sportu, ale už na několikati závodech jsem byla, mj. i na těch v Brodě. A už prostě nemůžu přihlížet těm stupidním komentářům na internetu. Relly ZAKAZAT!!! Co to ma za význam??? Co se tím vyřeší??? Snad je o sport a jde o to se "podívat" mi jsme také byli v Brodě, ale niko z nas ani nenapadlo jit NEKAM K SILNICI, myslím, že jsme dost rozumni na to, že se muze cokoliv kdekoliv stat a tak jsme se šli dívat na kopec za sportovni halu, slo vse krasne videt a vsichni jsme byli dost v bezpecne vzdalenosti. Je to smutna zprava a kor, kdyz se to tyka mladych holek z vesnice kde zijeme, ale zivot jim stupidni kometare na FB nevrati... a pripadny zakaz??? zakazalo se snad litat, kdyz spadlo letadlo s NÁRODNÍMA HVĚZDAMA... HOKEJSTAMA??? lítá se dál. A tak jen v tichosti budu jen doufat, ze i relly se nezakaze!

12.11.2012   07:56
Dave napsal(a):

za vše mohou jen divaci ???

Zajímavě napsaný článek .Největší slabina jsou jistě laici kteří o záludnostech Rallye nic netuší .To se bude muset řešit .Pokud bude ještě důvod .Obávám se že teď nastane hon na pořadatele Rallye a obecní zastupitelstva začnou dávat červenou jakémukoliv podniku na jejich katastru .Další otázkou je profesní způsobilost posádek .

12.11.2012   00:03
Lemmons napsal(a):

pěkně podáno

Tento článek je napsán pohledem normálního diváka a tak by to mělo i být. Jenže jsme v Čechách. Autority jsou k smíchu, bulvár hledá senzace a nikdo nedělá nic zadarmo. Je třeba už z tak velké tragédie vytěžit co nejvíce, komu tím kdo pomůže, že v TV odvysílá exkluzivní rozhovor se zdrcenou rodinou, kterou tragédie postihla, Slova jako zrušit rallye jsou pak pro diváka nasnadě. Na druhou stranu kolik lidí umírá denně na cestách a nikdo nezakazuje jízdu autem. Ani to není důležité odvysílat ve zprávách, pokud to není nějaký masakr. Je veliká škoda, že si takový článek přečte zase jen člověk rozumný, který se rallye věnuje, ví jak se má chovat a navštěvuje weby a fóra o tomto sportu. Takový článek bulvár totiž neotiskne.

11.11.2012   23:24
BeeBee napsal(a):

Palec nahoru

Naprosto souhlasim se vsim...

11.11.2012   22:11
k173 napsal(a):

předmět

Pan Okamura by si měl jako člověk znalý v tusristickem ruchu uvědomit to, že kvuli rally příjíždějí na zlínsko (jeho volební obvod) přijíždějí ročně desetisice motoristickych fanoušku na barumku ale i na dalši podniky jako byl a bohužel nebude ten brodsky. Takže jeho otazka jestli je třeba rally vubec pořadat mně přijde jako nesmyslna....

11.11.2012   21:31
Michalin napsal(a):

předmět

Hezký článek, jenom se bojím, že se pomalá divácká místa posunou ještě více do zadu a do ostatních míst se zakáže vstup. Protože, když jsem to v září ohledně vypáskování psal na ředitelství nejmenované nejpopulárnější soutěže v ČR, odpověděli mi: ''já bych Vám z celého srdce přál, abyste někdy v životě dělal něco, kde budete mít za někoho zodpovědnost''. Z toho je jasné, že pořadatelům je u prde.., že je divák znechucen z doporučeného místa, hlavně, že zaplatil těch xxx peněz za vstupenku. Nesouhlasím ani s tím, že budou na RZtách max. 2 divácká místa a tam budou jako stádo ovcí nahnáni úplně všichni diváci. Každý přece řekne, že nehoda z technických důvodů se může stát úplně kdekoliv a pokud se nedej bože stane v tom diváckém místě, kam asi diváci naskládaní v pěti řadách za sebou budou utíkat?

11.11.2012   21:11
Pepi napsal(a):

Moc povedený článek, Ondro! Sice rally moc nesleduji, ale díky tobe si mi pár informací osvětlil. Pěkně výstižně si to popsal! Také video je nádherný!