29.03.2021
První závod mistrovství světa silničních motocyklů třídy Moto3 odjel o víkendu český reprezentant Filip Salač. V pátečním tréninku trápila českého jezdce technika. Během soboty se mu nedařilo podle jeho představ a výsledkem byla 23. pozice na startovním roštu. Při ostrém nedělním závodě se probojoval i na pátou příčku, ale vyrovnané startovní pole ho odsunulo na 13. místo. Jaký byl víkend českého pilota?
silniceSilnice
KomentářeKomentáře
ChatChat

Pátek

Salač má na katarský okruh dobré vzpomínky z loňského ročníku. To zde v závodě vybojoval osmé místo a vykročil tak do sezóny s tučným bodovým přídělem. Rychlost mu zde tedy nechybí, dnes českého jezdce bohužel potrápila technika. Motocykl neměl optimální výkon a tým teď musí analyzovat, co bylo příčinou. Jednou z možností je vysoká teplota vzduchu. Dnes teploměry na okruhu atakovali na stupnici hodnotu 36°C, a tak se jezdci pořádně zapotili. Filip v prvním tréninku zajel 20. čas, ve druhém volném tréninku dokončil šestadvacátý. Jak hodnotí první den víkendu?

„V prvním tréninku bylo velké horko a trať byla docela špinavá. Podmínky nebyly ideální a už od prvního kola po výjezdu z boxu jsem pociťoval, že motorka neměla takový výkon, protože normálně se moje motorka zvedá na jedničku i dvojku na zadní kolo, což v prvním tréninku vůbec nedělala. Cítil jsem, že vůbec nemá výkon ani nejde moc do otáček, takže jsem byl třikrát u mechaniků a zkoušeli jsme měnit mapu, ale nic nepomáhalo. Po tréninku jsme doufali, že to bylo horkem a ve druhém tréninku to bude lepší. Bohužel se to nezlepšilo, motorka byla stále bez výkonu a je to zřetelně vidět na datech. Dnešek je pryč, na zítra měníme motor a uvidíme, jak to bude v sobotu probíhat. Když to nebude motorem, budeme muset vyměnit i převodovku, kterou jsme na dnešní den měnili. Každopádně na dnešek musíme zapomenout a soustředit se na zítřejší kvalifikaci,“ okomentoval trénink Filip Salač.

Sobota

Dopolední volný trénink znamenal pro Filipa sedmnáctou pozici a také nepříjemný pád. Přímý postup do Q2 se tak nepodařil a bylo jasné, že Salače čeká urputný souboj o postup z Q1. S průběhem soboty tak rozhodně nebyl spokojený. „Dnešek bych hodnotil tak, že to byla jedna velká tragédie. Ve třetím tréninku jsem měl v první kole pád, nevím, jestli jsem na něco najel, nebo mě podfoukl vítr, ale když jsem pustil přední brzdu při nájezdu do sedmé zatáčky, tak se mi pomalu zavřel předek a nedokázal jsem to ustát. Ke konci jsem vyjel na nových pneumatikách a nedokázal jsem zrychlit. Chtěli jsme se pokusit o postup do Q2, ale nešlo,“ popsal zklamaně sobotní dopoledne Salač.

Náladu si bohužel český jezdec nezlepšil ani v kvalifikaci. V rámci Q1 dokončil desátý a postup do Q2 mu tak unikl. Osmá řada a celkově 23. pozice na startu zítřejšího závodu sice není důvodem ke spokojenosti. „Do kvalifikace jsme vyjeli na použitých pneumatikách, chtěl jsem dát dvě kola, abych zase dostal zpátky trochu feeling. Teplota trati nebyla tak vysoká, povedlo se to, nejel jsem špatně. Po nazutí nových pneumatik jsme se v týmu bavili, že to dokážu zajet i sám. Dohodli jsme se, že mě vypustí, ale jak dali motorku do startováku, tak jsme prostě jen čekali. Sám to nechápu, při výjezdu z poslední zatáčky mi odpočet času na budíku ukazoval 36 vteřin do konce kvalifikace. Každopádně beru to na svou zodpovědnost, je to moje chyba, měl jsem si prostě písknout, že jedu. Zítra není co ztratit, nastavení motorky máme, zítra by měl být silný vítr a Valentino Rossi říkal, že si nemyslí, že by se vůbec mělo zítra závodit kvůli písku na trati. Uvidíme, jak to bude probíhat, na dnešek bych chtěl zapomenout a všechnu zodpovědnost beru na sebe, motor jsme ráno vyměnili, takže motorka jela dobře, uvidíme zítra, držte mi palce,“ okomentoval Filip Salač sobotní kvalifikaci.

Neděle

Dopolední warm-up znamenal pro Filipa čtrnáctou pozici a spokojenost před závodem. Ten se Filipovi podařil. Hned v prvních kolech se probil na bodované pozice a stabilně se na nich držel. Ve druhé polovině závodu své umístění ještě zlepšoval, až se na chvíli ocitl na pátém míste! Startovní pole ale bylo velmi vyrovnané, očividně slabší výkon Salačova motocyklu na rovinkách tak českého jezdce v každém kole srážel zpět. Výsledek přesto hodnotí pozitivně.

„Máme za sebou dobrý den. Hodnotil bych to pozitivně, už ráno ve warm-upu jsem byl spokojený s motorkou. Připadal jsem si, jako bych byl v závodě. To, co se ráno dělo, bylo stejné jako odpoledne v závodě. Předjížděli jsme se tak, že jsme do sebe pořád naráželi a bylo to hodně kontaktní. Každopádně do závodu jsem měl dobrý start, postupně jsem se posouval, aby se mi nestala stejná věc jako v loňském roce, kdy mi odešly pneumatiky hned na začátku a ke konci už jsem kvůli tomu ztrácel. Jel jsem konstantně, snažil jsem se rvát dopředu. Nastavení podvozku motorky bylo super! Měl jsem pouze jednu krizovku, po které jsem málem spadl, ale jinak to bylo super. Ztrácel jsem trochu na rovinkách, každopádně doháněl jsem to v zatáčkách, myslím si, že mi tento závod hodně dal. Rychlost jsem měl, mohl jsem jezdce předjíždět i venkem, což se často nestává. Musíme zapracovat na výkonu motorky. Nevím, proč se to děje. Ráno při warm-upu motorka jela skvěle, ale ze slip streamu mě vždy tři nebo čtyři soupeři předjeli do první zatáčky. Ale i tak to hodnotím pozitivně, dal jsem do toho všechno, nemohu být naštvaný na sebe, protože fakt jsem tlačil, jak to šlo. Uvidíme příští víkend, jestli se to zlepší. Podmínky nebyly dnes jednoduché, hodně jezdců padalo kvůli větru. Děkuji všem, co mě podporují, věří mi a stojí za mnou i po těch nepovedených tréninkách. Už se těším na příští víkend,“ okomentoval včerejší závod český jezdec.